tirsdag 26. februar 2013

Rådyr påkjørt!


Fikk telefon om at et skadet rådyr var observert i dag og ble holdt i sjakk av en forbipasserende bilist. Den første beskjeden jeg fikk var at dyret lå i ro i veigrøften, så jeg valgte å ikke ta med Haley. Det viste seg at rådyret var i nærheten, men hadde beveget seg bort fra stedet. Da jeg kom til plassen, ble jeg fortalt at dyret beveget seg svært sakte, var tydelig medtatt og hadde åpent brudd i et ben. Det hadde store skader.

Etter å ha avlivet rådyret kunne jeg konstantere at dette dreier seg om en påkjørsel, anslagsvis 2-3 dager gammel skade. Som bildet viser er hele midtre og nedre del av bakbeinet knust. Det mangler nærmere 20 cm beinpipe og klauvene og midtpartiet henger bare sammen av senene. Rådyret hadde også fått revet bort store mengder hår på låret, samt skrapt bort hud. Dette er typisk når et hjortedyr går i asfalten og blir dratt bortover.

Da jeg var ferdig med oppdraget ringte jeg tilbake til politiet for å forhøre meg om det var kommet inn meldinger om påkjørsel i det aktuelle området. Polititjenestemannen sjekket loggen fra før helgen, men kunne ikke finne noe. Så i verste fall er det noen som har kjørt på dyret uten å melde i fra. Dette er forferdelig trist med tanke på de grusomme smertene dyret har gått igjennom, og at det finnes mange flere utenom meg som gjerne tar på seg oppdraget med å avslutte lidelsene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar