mandag 28. april 2014

Rådyrpåkjørsel

De siste par ukene har jeg måttet hente to rådyr etter sammenstøt med bil. Det første rådyret døde momentant og ble liggende i veibanen. 

Det andre rådyret klarte å slepe seg inn i tett kratt hvor det ble liggende med knekt kryss. Dyret peip og hadde tydelig vondt. Rådyret prøvde å reise seg da jeg nærmet meg, men kunne ikke stå på beina. Det var så hardt skadet at det måtte avlives på stedet. Selv om det ikke var behov for Haley benyttet jeg  likevel anledningen til praktisk trening etter jeg hadde avlivet dyret. 

Et tredje rådyr som hadde vært i sammenstøt med bil var heldigere. Jeg ble oppringt av Sporhundsentralen og rykket ut med Haley. Noen bloddråper i starten ved veiskulderen, men etter en 100 meters sporing så var det ikke lenger noe blod å registrere. Rådyret hadde hoppet over et forholdsvis gjerde, så mye tyder på at dette dyret bare hadde overfladiske skader. 


Her endte råbukken sitt korte liv

Trist, men ikke lenger uvant syn på Haugalandet

Haley fikk lov til å "finne" denne rågeita etter avliving

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar