onsdag 10. oktober 2012

En staselig bukk


En god 5-6 årig bukk med topp kondisjon
Sto opp grytidlig for å jakte i dag morges. På post oppdaget jeg raskt noen hunndyr. Like bak kom en god bukk som var passelig å ta ut. Vinden var litt ugunstig, dem kom bakfra min posisjon. Det gjorde at jeg måtte skyte fra en avsats som var en del høyere enn der dyrene sto. Ved hjelp av avstandsmåler og kulekompensator på riflekikkerten så gikk det greit. Bukken hadde en synkende kurve og etter ca 25-30 meter datt den om. Regner med at bukken er 5-6 år, og litt artig at bukken har beger i begge kronene.

Så langt var jo alt fint, men nå viser det seg at bukken hadde 99 kg slaktevekt. Det betyr at vi kan gå ut ifra at bukken veide nærmere 160 kg utvommet, og da hadde jeg et problem... Spesielt ettersom jeg nå befant meg nærmere 2 km fra "vei". Mobildekning ble løsningen, og jeg fikk tilkalt hjelp. Etter en liten time var Ivar og Jon på plass med akebrettet: "Viking deer drag". Det gjorde transporten mye enklere, men en god treningsøkt ble det likevel.

Bukken på plass på "Viking Deer Drag" sleden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar