fredag 7. september 2012

2 dager - 2 søk

Haley liker å "ragge" i dyret når hun har gjort en god jobb

Kulen gikk inn igjennom låret og åpnet opp halve buken

Det har vært to travle dager og det startet med melding om påskutt dyr allerede i går kveld. Jeg kom til stedet, men det fantes ingen tegn til treff. Haley fulgte sporet omtrent 1,5 km før jeg tok henne av. Da hadde vi ikke funnet noen tegn på sårleie, hår eller blod og det er rimlig å anta at dyret ikke var blitt truffet av skuddet. Det stemte også med jegerens observasjoner etter skuddet.

Tidlig i dag morges ble Sporhundsentralen på nytt kontaktet angående skudd på et annet dyr som var tydelig truffet. Det fantes både blod og hår samt fett og vominnhold som ledet ut fra skuddstedet. Etter at jegere hadde forsøkt å finne dyret med privat hund uten hell i en omkrets på omlag 500 meter, fikk Haley jobben med å søke opp dyret.

Haley ble satt på sporet der jegerne sist hadde sett blod og vominnhold. Da var det gått ca 5 timer siden dyret ble skadet. Haley oppførte seg anderledes enn ettersøket i går kveld. Hun var mye ivrigere og mer bestemt i båndet og veldig fokusert. Etter ca 45 min tok vi opp dyret som lå i sårleie. Det sprang da på tre friske bein. Det var vanskelig der og da å skyte på grunn av tett vegetasjon og en hjort som var i bevegelse.

Videre fortsatte søket over utmark, snauhogst og ned en traktorvei - fortsatte gjennom le og over asfaltert bilvei. Haley viste tydelig tegn på at nå var hjortekollen svært nær. Hun lagde ingen lyd, men reiste bust. I samme øyeblikk kunne jeg se hjorten ligge å trykke nede i en veigrøft. Jeg fikk avlivet dyret på ca 30 meters hold.

Det er alle jegeres mareritt å skadeskyte, så det var en god opplevelse å få avsluttet lidelsene til dyret. Jeg er særledes fornøyd med Haley som viser at hun virkelig duger som ettersøkshund.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar